Audyt pierwszej strony (wewnętrzny) przeprowadzany jest z inicjatywy kierownictwa danej firmy dla własnych potrzeb i zwykle przez własnych pracowników, posiadających odpowiedni zasób wiedzy zarówno z techniki prowadzenia audytu wewnętrznego, jak i norm dotyczących jakości. Nie wyklucza się również zaangażowania osób spoza przedsiębiorstwa.
Audyt wewnętrzny jest integralną częścią systemu zarządzania organizacją, mającą na celu identyfikację problemów, ryzyk oraz szans na usprawnienie procesów. Jest to proces monitorowania działalności organizacji, który dostarcza kierownictwu informacje o tym, jak dobrze zarządzane są ryzyka, zasoby i procesy operacyjne.
Regularne audyty pomagają zarządowi w identyfikowaniu ryzyk, wdrażaniu działań naprawczych i ciągłym doskonaleniu procesów, co w dłuższym okresie przyczynia się do wzrostu jakości, efektywności i konkurencyjności organizacji.
W ramach audytów wewnętrznych realizujemy audyty do charakterze:
- audytu systemu - ocenia skuteczność działania całego systemu przez porównanie jego funkcjonowania z przyjętymi założeniami
- audytu wyrobu - ukierunkowany na ocenę działań kształtujących jakość i/lub bezpieczeństwo konkretnego wyrobu
- audytu procesu - odnosi się do realizacji konkretnych procesów np. zakupy, kwalifikacja dostawców, proces produkcji itp.