Audyt jest narzędziem oceny i doskonalenia systemu zarządzania jakością.
W normie PN-EN ISO 9000:2001 audyt zdefiniowano jako systematyczny niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z audytu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia kryteriów audytu.
Audyt jest przeprowadzany przez niezależnych ekspertów (wewnętrznych lub zewnętrznych). Są oni nazywani audytorami. Współcześnie audyt przeprowadzany jest w sposób ukierunkowany raczej na usprawnienie organizacji, niż na wskazanie nieprawidłowości. Nie ma charakteru represyjnego; w raporcie z audyt nie powinno wymieniać się nazwisk i wskazywać winnych. Badanie rozpoczyna się od analizy ryzyka, a podstawą badania są wewnętrzne lub zewnętrzne systemy kontroli.
Przedmiot audytu jest badany pod względem zgodności z określonymi standardami, wzorcami, listami kontrolnymi, przepisami prawa, normami lub przepisami wewnętrznymi organizacji (polityki, procedury).
W trakcie audytu wykorzystywanych jest szereg metod, z których jednak niewielka liczba została opracowana specjalnie pod jego kątem. Do metod uniwersalnych, stosowanych do audytowania zaliczyć można między innymi:
- wywiad z zastosowaniem check-listy (listy pytań),
- rozmowa,
- analiza pobranych prób zapisów i dokumentów,
- analiza procedur i pozostałej dokumentacji systemowej,
- porównywanie i analiza wyników stosowania powyższych metod.
W ramach naszej pracy, świadczymy usługi w zakresie następujących audytów:
- Audyt pierwszej strony (wewnętrzny)
- Audyt drugiej strony
- Audyt wstępny
- Inspekcje