System zarządzania jakością to system składający się z zasad, instrukcji, procedur, ksiąg, metod, narzędzi, opisów stanowisk pracy, personelu i ich relacji, którego zadaniem jest osiąganie wyznaczonych celów jakościowych.
W zależności od branży, przepisów prawa i potrzeb firmy konieczne jest wdrożenie odpowiedniego systemu jakości, który określi zasady postępowania dla przedsiębiorstwa.
Zalety wdrożonego systemu jakości to między innymi:
- poprawa konkurencyjności firmy poprzez określenie założeń oraz celów i strategii firmy dążenie do zapewnienia produktu lub usługi wysokiej jakości, zgodnych z wymaganiami prawa oraz oczekiwaniami klientów
- utrzymanie i zapewnienie spójnej działalności operacyjnej
- zwiększenie wartości organizacji poprzez zapewnienie pełnego nadzoru nad realizowanymi procesami
- świadome zarządzanie niezgodnościami oraz dążenie do eliminacji obszarów wymagających doskonalenia
- zwiększenie efektywności działania poprzez jasne i precyzyjne procedury postępowania
Nasza firma wdrożenia realizuje w oparciu o cztery podstawowe etapy, które mogą być modyfikowane w zależności od indywidualnych potrzeb klienta. W trakcie wdrożenia, możemy pełnić funkcję osoby reprezentującej Państwa przed jednostkami certyfikującymi, celem złożenia wniosków niezbędnych do przedstawienia oferty dla audytu certyfikującego.
Etap 1
Każde wdrożenie (projektowanie systemu) rozpoczynamy od przeprowadzenia audytu wstępnego (zerowego), który w zależności od branży, może objąć przeprowadzenie oceny wstępnej dokumentacji i rozwiązań w odniesieniu do dobrych praktyk, wymagań prawnych, norm, standardów itp. Audyt wstępny pozwala na poznanie organizacji, zakresu oraz sposobu jej działania, zachodzących procesów i metod zarządzania. Stanowi również podstawę do opracowania przyszłej koncepcji wdrożenia.
Etap 2
Obejmuje przeprowadzenie szkolenia ogólnego dla kadry bezpośrednio związanej z wdrażanym systemem. Zwykle szkolenie dedykowane jest do osób pełniących w przyszłości funkcje Pełnomocnika systemu oraz audytorów wewnętrznych, jak również kadry wchodzącej w skład tzw. zespołu wdrożeniowego, a także pracowników na kluczowych stanowiskach np.: kierowników produkcji.
Etap 3
W trakcie tego etapu przygotowujemy dla Państwa dokumentację systemową, zgodną z wymaganiami punktu odniesienia do wdrożenia jakim jest zwykle norma bądź standard. Etap ten obejmuje również sam proces wdrożenia wymagań, zgodnych z opracowaną dokumentacją, dostosowanych formą do danej organizacji i zakresu prowadzonej działalności. Na tym etapie firma otrzymuje przygotowaną dokumentację systemową, która kolejno jest omawiana wspólnie z konsultantem w formie on – line lub na miejscu w siedzibie klienta. W trakcie spotkania, nanosimy poprawki w dokumentacji jeśli są niezbędne i szczegółowo tłumaczymy każdy z elementów wchodzących w zakres procedur, instrukcji itp.
Etap 4
Obejmuje przeprowadzenie audytu wewnętrznego oceniającego skuteczność wdrożonego systemu oraz stopień przygotowania firmy do certyfikacji. Audyt przeprowadzany jest na podstawie wszystkich wymagań ujętych w systemie zarządzania. Konsultant sprawdza całość dokumentacji wewnętrznej i zewnętrznej, w tym zapisy GHP/GMP, zapisy produkcyjne, oraz inne niezbędne do określenia stopnia przygotowania do audytu jednostki certyfikującej. W tym etapie biorą również udział przeszkoleni audytorzy wewnętrzni.
Etap 5
Ostatnim etapem wdrożenia systemu jest Nasz udział w audycie certyfikującym, jako reprezentant Państwa firmy.